CRE

#3 (247) 01-15.02.2015

Читайте в номере:

В нашу гавань заходили
Несмотря на категорическое нежелание участников рынка недвижимости давать хоть какие-то прогнозы, практически каждый из них еще полгода назад начал присматриваться к эдакой «тихой гавани», в которой можно «недорого, но доходно» переждать кризис. Срок для последнего эксперты, тем не менее, называют уже сейчас – от года до трех лет.

Into Safe Haven
Despite the categorical unwillingness of real estate market participants to make at least some predictions, almost every one of them, six months ago, began to look closely at some kind of “safe haven”, where one could “inexpensively, but profitably”, ride out this crisis. This crisis, the experts are already predicting, will last from one to three years.

Земельные войны
1 апреля 2015 года официально вступает в силу недавно принятый федеральный закон об изъятии земельных участков для государственных и муниципальных нужд. Эксперты постарались разобраться во всех плюсах и минусах нововведения.

Land Wars
On April 1 of 2015 the recently adopted federal law on the seizure of land lots for government and municipal needs will officially take effect. Experts tried to sort out all pros and cons of the new legal norm.

Истина в винотеках
Перестав восприниматься как символ «красивой жизни» еще пять лет назад, винотеки с их точечным позиционированием и «не просто ритейлом» в ближайшее время могут пережить настоящий ренессанс. Пока же такие проекты пытаются построить «новый мир» с учетом повышения курса валют и спада покупательской способности.

Truth about Wine Bars
Being perceived as a symbol of the “good life” five years ago, wine bars with their point positioning and being “not just retail”, in the near future may experience a real renaissance. In the meantime, such projects are trying to build a “brave new world”, given the rising foreign currency exchange rates and declining purchasing power of the population.

Офисная недвижимость
По итогам 2014 года общий объем качественных офисных площадей Москвы превысил 15 млн кв. м, доля площадей класса А – 22% (3,4 млн кв. м), класса В – 78% (11 млн кв. м). В IV квартале было введено около 370 тыс. кв. м, из которых около 150 тыс. кв. м приходится на помещении в сегменте класса А. Традиционно большая часть площадей была введена в эксплуатацию в зоне между ТТК и МКАД – 41%, далее следует «Москва-Сити», зона за МКАД –  14%, центр и зона между Садовым кольцом и МКАД – 9 и 7% соответственно (CBRE).

Office Real Estate
By the end of 2014, the total volume of quality office premises in Moscow surpassed 15 million sq m, with the share of Class A reaching 22% (3.4 million sq m), Class B – 78% (11 million sq m). Introduced in the fourth quarter were about 370,000 sq m, of which about 150,000 sq m were premises in the Class A segment. Traditionally, most of the new space came onto the market in the area between the TRR and the Moscow Ring Road, 41%, followed by the MIBC Moscow-City, thanks to the commissioning of the OKO Complex – 29%, the area outside the MKAD, thanks to the commissioning of the Class A K2 Business Park and the Aero City Complex – 14%, the center and area between the Garden Ring Road and Moscow Ring Road – 9% and 7%, respectively (CBRE).

Стрит-ритейл
Сложная экономическая ситуация и запрет на парковку привели к существенному снижению спроса на «имиджевые» помещения, расположенные в основных торговых коридорах – Тверской-Ямской улице, Садовом кольце, Ленинградском и Кутузовском проспектах и т. д. 

Street Retail
A difficult economic situation and the ban on parking led to plummeting demand for “image-building” premises along the main retail routes – Tverskaya-Yamskaya Street, Garden Ring, Leningradsky and Kutuzovsky avenues, etc. Also affected is Tverskaya Street, to be sure, where vacancies during the past year fluctuated between 7% and 9%, reaching in some periods the record-breaking 11%. Pekinskaya utka (its premises were occupied by Chaihona #1), Pandora and several bank branches vacated their premises on Tverskaya in 2014.

Ждать и выживать
Как минимум в ближайшие три месяца всем участникам рынка придется научиться жить в условиях неопределенности. Взять паузу, с тем чтобы выйти из-за кулис через год-два, на этот раз у девелоперов уже не получится.

Wait and Survive
At least for the next three months, all market participants will have to learn to live with uncertainty. “Taking a break” in order to come out from behind the scenes in a year or two, will not work for developers this time around.

Снижение стоимости строительства для повышения его качества
В России усиливается тенденция ужесточения конкурентоспособности с помощью поиска путей снижения себестоимости. В строительной отрасли некритическое давление на цены материалов и услуг на практике приводит к созданию нового поколения «хрущевок». Впрочем, добиться оптимизации стоимости проекта можно и без ущерба для его качества.

Reducing Construction Cost for the Sake of Higher Quality
Russia is experiencing a growing trend of tougher competitiveness through the so-called quest for ways to reduce costs. In the construction industry, the uncritical pressure on prices of materials and services is in fact leading to the creation of a new generation of “Khrushchev-type” buildings. Moreover, achieving cost optimization of a project is possible without compromising its quality.

Бизнес-центры класса B+ и B– с вакансией
CRE представляет топ-10 наилучших по соотношению «цена-качество» БЦ класса B+ и B–, имеющих вакантные площади. Данная подборка не является рейтингом. 

Class B+ and B– Business Centers with Vacancies
CRE presents the 10 best, in terms of “price-quality”, business centers of Classes B+ and B– with vacant premises. This selection is not a rating.




Архив журнала "CRE"

#24–1 (268) 15.12.2015–15.01.2016
#268 (A) Limited Edition – 2015
#23 (267) 1-15.12.2015
#22 (266) 15-30.11.2015
#21 (265) 1-15.11.2015
#20 (264) 16–31.10.2015
#19 (263) 1-15.10.2015
#18 (262) 16–30.09.2015
#17 (261) 1–15.09.2015
#16 (260) 16-31.08.2015
#15 (259) 1-15.08.2015
#14 (258) 16-31.07.2015
#13 (257) 1-14.07.2015
#12 (256) 15-30.06.2015
#11 (255) 1-14.06.2015
#10 (254) 16-31.05.2015
#9 (253) 1-15.05.2015
#8 (252) 16-30.04.2015
#7 (251) 01-15.04.2015
#6 (250) 17-31.03.2015
#4 (249) 1-16.03.2015
#4 (248) 16-28.02.2015
#3 (247) 01-15.02.2015
#2 (246) 16-31.1.2015


подпишись НА эксклюзивные новости cre